- Bezoeken
- Exposeren
- Algemeen
Verkeersveilige schoolzones zorgen ervoor dat de schooldag rustig en veilig kan beginnen. Als enthousiaste voorstanders van duurzame, toekomstbestendige mobiliteit is het onze gedeelde passie om schoolgaande kinderen en hun begeleiders veilig en met plezier naar school te laten fietsen en wandelen.

De Schoolzone-balans is een innovatief instrument dat een gestructureerde en relatief goedkope aanpak biedt om schoolomgevingen snel te evalueren en te verbeteren. Dit instrument is ontworpen met het oog op meerdere aspecten van de schoolomgeving. We kijken hierbij niet alleen naar de fysieke infrastructuur (fiets- en looproutes), maar ook naar (digitale) herkenbaarheid en stimulering en bewustwording. Deze vier thema's vormen de kwadranten van onze evaluatie en bieden een duidelijk beeld van de verkeerssituatie rondom scholen.
Liesbeth Knap, adviseur actieve mobiliteit bij Keypoint, legt uit: "We hebben een quickscan ontwikkeld die eenvoudig te gebruiken is en toch een grondige analyse biedt. Met de Schoolzone-balans combineren we lokale kennis met openbare data, waardoor we snel en effectief de verkeersveiligheid kunnen beoordelen."
Het invullen van de Schoolzone-balans vereist geen uitgebreide analyse en kan binnen een dag uitgevoerd worden. Het proces omvat een schouw van de schoolzone op locatie en een gesprek met de school voor aanvullende lokale kennis. Dit wordt vervolgens verwerkt in een rapportage met een helder overzicht waarop te zien is op welke thema's verbetering mogelijk is, met concrete maatregelen hoe dat kan worden bereikt.
Ramon Kienhuis, adviseur mobiliteit en verkeersveiligheid bij Keypoint, vult aan: "We zien dat het voor scholen en gemeenten lastig is om te bepalen wat er verbeterd kan worden aan schoolzones, omdat het complexe gebieden zijn. De Schoolzone-balans biedt hier een oplossing voor. Vaak zijn simpele infrastructuuraanpassingen, zoals betere verlichting of duidelijkere wegmarkeringen, al heel waardevol om de veiligheid te verbeteren. Daarnaast is er een aanzienlijke rol voor bewustwording, vooral voor automobilisten en ouders die hun kinderen met de auto brengen."
Vanuit het VM-IVRA project is er landelijk gefocust op de digitale zichtbaarheid van schoolzones. Door data te ontsluiten naar navigatieapps, ontvangen automobilisten real-time meldingen wanneer zij een schoolzone inrijden aan het begin en einde van de schooldag. Dit verbetert niet alleen de (digitale) zichtbaarheid en veiligheid, maar vergroot ook het vertrouwen van ouders om hun kinderen zelfstandig naar school te laten fietsen.