Het Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata: van A naar B reizen is zo gewoon nog niet

Van A naar B reizen in Nederland: het is zo normaal voor ons. Met de bus, trein, auto, tram, metro, ov-fiets of deelauto. Maar om dit soepel te laten verlopen, moet er veel gebeuren. Gemeenten die hun wegen vernieuwen moeten dit goed afstemmen met provincies en buurgemeenten, zodat niet tegelijkertijd in hetzelfde gebied wegen worden afgesloten.

Navigatiediensten moeten deze data vervolgens weer verwerken in hun app, zodat de weggebruiker tijdig een andere route neemt. Of dan toch liever met de trein? Dan moet je weten hoe laat de trein vertrekt en misschien ook of er ov-fietsen bij het station staan. Hiervoor is allemaal uitwisseling van data nodig. Maar ook wanneer er een nieuwe woonwijk aangelegd wordt is er informatie over mobiliteit nodig. Waar moet de buslijn komen en waar de wegen? Wat zijn daarbij de maximum snelheden?

Voor een goed functionerend landelijk mobiliteitssysteem is samenwerking dus van uiterst belang. Hiervoor moeten alle private en publieke partijen die iets doen met mobiliteit deze data kunnen delen en gebruiken. Een hoop organisatiewerk, dat kun je je voorstellen. Daarom is er het Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata (DSM): ons landelijke stelsel waarin afspraken gemaakt worden en we met elkaar werken aan digitalisering van mobiliteitsdata. Zodat jij, ik en alle andere weggebruikers veilig, duurzaam én efficiënt van A naar B kunnen reizen.

Tijdens deze lezing vertellen we je hoe we dit organiseren. En hoe je mee kunt doen. Uiteraard is er ruimte voor vragen. Zien we je daar?

Over de sprekers

Wouter Quite is programmamanager van het Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata. Hij werkt al ruim 5 jaar bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en werkt momenteel op de afdeling Voertuigen en Digitale Infrastructuur, waar hij zich bezighoudt met onze landelijke ambitie voor een goed werkend mobiliteitsdatasysteem.

Jan Eelco Bosma is expert smart mobility en heeft veel ervaring met grote en complexe IT georiënteerde veranderingen. De laatste 14 jaren richtte hij zich met name op het slim organiseren van verkeer, parkeren en mobiliteit. Jan helpt de gemeente Leidschendam-Voorburg bij de verkeerskundige uitdagingen rondom rond Mall of the Netherlands. Samen met zijn team werkt Jan datagedreven om operationeel te monitoren en bij te sturen.