Slimmer de weg op: hoe intelligente voertuigen en dynamische verkeerssignalering beter kunnen samenwerken

De Europese Unie verplicht sinds kort de toepassing van de Intelligente Snelheidsassistent (ISA) in nieuwe voertuigen. Maar in de praktijk blijkt de samenwerking tussen deze systemen en dynamische verkeersborden (MTM) nog verre van vlekkeloos.

In opdracht van Rijkswaterstaat onderzocht MAPtm hoe goed ISA-systemen actuele snelheidsinformatie herkennen wanneer borden digitaal worden aangepast. Tijdens uitgebreide praktijktests – over honderden kilometers – bleek dat voertuigen in een aanzienlijk deel van de gevallen de juiste snelheid niet registreerden.

In deze lezing nemen MAPtm en Rijkswaterstaat je mee in de belangrijkste bevindingen: waar gaat het mis, wat zijn de risico’s, en vooral: wat kunnen wegbeheerders, fabrikanten en overheden nú doen om deze interactie te verbeteren? Je krijgt concrete aanbevelingen voor betrouwbaardere ISA-systemen en een toekomst waarin voertuigen en infrastructuur écht samenwerken.