Integraal wegbeheer voor bestuurders en slimme voertuigen

Traditioneel is wegbeheer gericht op de menselijke bestuurder. Maar nu voertuigen standaard zijn uitgerust met Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), ontstaat een nieuwe uitdaging: hoe zorgen we dat deze systemen optimaal functioneren? ADAS biedt wegbeheerders een kans om de verkeersveiligheid verder te verbeteren, mits de infrastructuur en beschikbare data de systemen goed ondersteunen. Europese regelgeving vraagt bovendien om actuele, toegankelijke en herbruikbare data, waardoor dit thema steeds centraler wordt in het dagelijkse wegbeheer.

In deze lezing laat Saliou Diallo, adviseur Smart Mobility bij DTV, zien hoe de rol van de wegbeheerder verandert. We presenteren de ADAS-kaart, ontwikkeld in opdracht van de provincie Noord-Brabant, die verbeterpunten voor systemen zoals Intelligente Snelheidsassistentie (ISA) en Lane Keeping System (LKS) in kaart brengt. De ADAS-kaart biedt een eerste stap richting concrete verbeteringen en geeft wegbeheerders praktische handvatten om de verkeersveiligheid te versterken.