Aansturen van complexe kruispunten met verkeerslichten via radar: een praktijkcase uit Nederland
Wanneer een kruispunt met verkeerslichten aan vernieuwing toe is, worden in Nederland vaak nog inductieve lussen in het asfalt toegepast voor verkeersdetectie. Steeds vaker wordt echter gekozen voor een toekomstbestendige aanpak: virtuele radardetectie.
Waarom radar?
Goedgekeurde radardetectiesystemen kunnen bovengronds worden geïnstalleerd en virtuele detectiezones aanmaken op de plaatsen waar normaal lussen worden geslepen. Daarmee wordt dezelfde functionaliteit bereikt, maar met meer flexibiliteit en aanzienlijk lagere kosten over de hele levenscyclus.
Toekomstgericht en flexibel
Radars bieden extra regeltechnische mogelijkheden, zoals het meten van aankomstsnelheid, voertuigtype en -klasse. Wijzigingen in de kruispuntinrichting of het wegdek vereisen enkel een configuratieaanpassing – geen fysieke ingreep. Ook bij overgang naar datagedreven regelingen blijft het detectiesysteem bruikbaar.
Kosten en onderhoud
Een radardetectiesysteem is doorgaans goedkoper dan inductieve lussen, camera’s of warmtebeeldsystemen. Eén radar kan vaak een volledige tak afdekken, gaat meer dan tien jaar mee en vraagt nauwelijks onderhoud.
De case
Tijdens deze presentatie wordt een Nederlandse praktijkcase besproken waarin radar wordt toegepast voor zowel autoverkeer als fietsers. Ook wordt ingegaan op actuele tests voor de volgende stap in verkeersregeling: het real-time optimaliseren en prioriteren van verkeersstromen met behulp van radar. Tot slot worden de kosten, voordelen en beperkingen van deze technologie toegelicht.