Slim omgaan met ruimte: de dynamische parkeerbalans

Gepubliceerd op 11/11/2025

Nederland staat voor een enorme woningbouwopgave: bijna een miljoen nieuwe woningen tot 2030. Dat vraagt niet alleen om slimme keuzes over waar we bouwen, maar vooral ook over hoe we omgaan met mobiliteit. Want als we blijven bouwen zoals vroeger, met veel ruimte voor auto’s, lopen we vast.

Zonder sturing wordt parkeren ruimte-intensief: meer verharding, minder groen en een slechtere waterhuishouding. In binnenstedelijke transformaties kan dit de woningbouw zelf belemmeren, omdat parkeren te veel ruimte claimt. Gemeenten kunnen projecten vertragen of tegenhouden als parkeeroplossingen niet zijn uitgewerkt. Ontwikkelaars lopen tegen beperkingen aan, zeker bij hoge parkeernormen. En meer parkeerplaatsen betekenen hogere kosten voor aanleg en onderhoud.

Daarnaast worden kansen voor duurzame mobiliteit gemist. Zonder flankerend beleid, zoals deelmobiliteit, mobiliteitshubs of fietsstimulering blijft de auto dominant. Dit belemmert de mobiliteitstransitie en maakt steden minder toekomstbestendig.

Inzicht in parkeerbehoefte bij nieuwe ontwikkelingen
Spark helpt gemeenten bij het maken van zorgvuldige keuzes met de inzet van een dynamische parkeerbalans. Een dynamische parkeerbalans is méér dan een rekentool. Het is een strategisch instrument dat inzicht geeft in de parkeerbehoefte bij nieuwe ontwikkelingen. Niet alleen in het eindbeeld, maar ook in de tussenliggende fases. Zo ontstaat een realistisch beeld van vraag en aanbod over tijd, gebaseerd op gemeentelijke parkeernormen en actuele parkeertellingen.

Ruimte voor wonen, groen en ontmoeting
Belangrijker nog: een dynamische parkeerbalans helpt om parkeeroplossingen af te stemmen op de ruimtelijke ambities van een gebied. Denk aan het benutten van bestaande capaciteit, het faseren van voorzieningen, het inpassen van fietsparkeren en het stimuleren van alternatieve mobiliteit. Daarmee ontstaat in het plan ruimte voor wonen, groen en ontmoeting. Zonder dat parkeren een knelpunt wordt.

Spark past deze aanpak toe in uiteenlopende projecten: van binnenstedelijke transformaties tot uitbreidingen in het buitengebied. Altijd met oog voor maatwerk, haalbaarheid en toekomstbestendigheid. Voorbeelden hiervan vind je op onze website:

Nieuwsgierig naar wat een dynamische parkeerbalans voor jouw project kan betekenen?
Bezoek stand 6.18 van Spark op de Nationale Verkeer Expo 2025. We laten graag voorbeelden zien en denken met je mee.