Revolutionaire fietsgegevens displays in Nederland

Gepubliceerd op 12/09/2024

Fiets data-informatie panelen (displays) zijn al lang een middel voor het verstrekken van real-time informatie aan voorbijrijdende fietsers. Echter, een recente innovatie van MetroCount, de RidePod® QR, transformeert de manier waarop we toegang hebben tot en integratie met actieve transportgegevens en biedt aanzienlijke verbeteringen ten opzichte van traditionele datadisplays.

De RidePod QR is een interactief display dat informatie over actief vervoer openbaar deelt via een QR-code die door elke smartphone kan worden gescand. Deze innovatie, die kan worden geïmplementeerd als een verkeersbord of een eenvoudige sticker op de locatie pakt veel beperkingen van traditionele displays aan.

Wanneer gebruikers de QR-code scannen, krijgen ze toegang tot een schat aan informatie die verder gaat dan eenvoudige tellingen. Dit omvat snelheden van fietsers, richtingsgegevens, hiaten, volgafstanden en zelfs identificatie van verschillende micromobiele apparaten zoals e-scooters, bakfietsen en kinderfietsen. Deze inzichten zijn van onschatbare waarde voor het begrijpen van fietsgedrag, infrastructuurgebruik, potentiële gevaren en de verdeling van micromobiliteit.

Een van de meest innovatieve functies van de RidePod QR is de mogelijkheid om gegevens van meerdere locaties weer te geven. In tegenstelling tot traditionele displays die alleen informatie tonen voor hun directe omgeving, geeft de RidePod QR gebruikers toegang tot fiets- en voetgangersgegevens van verschillende punten in het hele land. Bekijk dit voorbeeld dat gegevens toont van fiets telpunten in heel Nederland.

En de informatie is niet alleen uitgebreid, maar ook ± 99% accuraat in vergelijking met videobeelden! De RidePod BP van MetroCount registreert elke fiets die de sensoren passeert, ongeacht hun positie op het pad, het type (d.w.z. gewone fietsen, carbonfiber of bakfietsen) of de weersomstandigheden. Dit is vooral belangrijk bij het monitoren van fietspaden, aangezien de jaarlijkse groei in de meeste steden relatief laag is (tot 5% in gebieden die prioriteit geven aan fietsinfrastructuur). Veel fietstellers staan een foutmarge van ±10% toe, wat kan leiden tot misleidende resultaten. Bijvoorbeeld, als de werkelijke jaarlijkse fietsgroei in een gebied 3% is, kunnen de geregistreerde gegevens resultaten laten zien variërend van -7% tot +13% groei.

De RidePod QR data verandert de manier waarop fietsers, stedelijke planners en beleidsmakers het gebruik van fietspaden begrijpen. Omdat Nederland voorop blijft lopen op het gebied van fietsinfrastructuur, spelen innovaties zoals de RidePod QR een cruciale rol in het vormgeven van de toekomst van duurzame stedelijke mobiliteit.